معرفی رشته راهنمای گردشگری سلامت

۲۰ اسفند ۱۴۰۱
دکتر سعید شیخیان
389 بازدید

در این عصر پزشکی جهانی، که سفرهای بین المللی و اطلاعات آنلاین پزشکی به راحتی در دسترس عموم است توریسم سلامت یک مسئله مهم، برای سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ملی و هم از دیدگاه بهداشت جهانی امری ضروری است. بیماران در سراسر جهان می‌توانند با به دست آوردن اطلاعات کافی از منابع نامحدود و مستقل از مرز و منابع مالی، سیستم درمانی خود را انتخاب کنند و به راحتی با خرید بلیط هواپیما به هر مقصدی که می‌خواهند بروند.

توریسم درمانی اصطلاحی گسترده و فراگیر است که طیف وسیعی از فعالیت‌های متنوع را در بر می‌گیرد اما تعریف تقریبا واحد آن به این صورت است که، به سفر کردن به کشورهای دیگر به قصد دریافت خدمات درمانی و سلامت را گردشگری درمانی یا همان گردشگری سلامت می‌‌گویند. این درمان می‌تواند دامنه ی وسیعی از خدمات درمانی و سلامت را در بر گیرد که رایج ترین آن‌ها: مراقبت از دندان،‌ جراحی زیبایی، پیوند عضو و درمان ناباروری است. البته در کشور های مختلف این تعریف می‌تواند بسیار متفاوت باشد مثلا در بعضی کشورها فقط بیماران خارجی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند را به عنوان توریست سلامت در نظر می‌گیرند درحالی که برخی دیگر تمامی افرادی که به این منظور وارد کشور می‌شوند را به عنوان گردشگر درمانی حساب می‌کنند. حتی یکی از انواع آن، شامل مهاجرانی‌ است که از یک کشور خارجی به کشور میهن می‌روند و یا به بیمارانی که به قسمت دیگری از کشور خود سفر می‌کنند اطلاق می‌شود، که در این شیوه هیچ سفر بین‌المللی اتفاق نمی‌افتد

گردشگری سلامت در ایران
در محدوده خاورمیانه کشور ایران یک مقصد معتبر و مطمئن برای گردشگران سلامت شناخته می شود. در سال ۲۰۱۲ ، ۳۰۰۰۰ نفر برای دریافت خدمات پزشکی و همینطور در سال ۲۰۱۵ تقریبا بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ گردشگر سلامت به ایران آمدند و انتظار می رود این رقم در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر در سال برسد. کشور ایران در مقایسه با رقبای منطقه ای خود از جمله ترکیه، امارات و عربستان سعودی هزینه کمتری در قبال ارائه خدمات درمانی با کیفیت دریافت می کند و در اولویت بالاتری برای گردشگری سلامت قرار دارد. گردشگران سلامتی که ایران را مقصد خود انتخاب میکنند بیشتر از کشور‌های جمهوری آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، کویت، سوریه، لبنان، بحرین و ترکیه هستند. باید بدانیم که ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تمرکز بر ارائه خدمات درمانی باکیفیت و مسئولیت‌پذیری کادر درمان در فرایند مدبکال توریسم موجب رشد و پیشرفت توریسم درمانی در ایران می‌شوند.

راهنمای طبیعت گردیشرایط سالم جسمانی و ذهنیمیزان تحصیلات دیپلم
هر درس ۶ جلسه۳ درس۲۷ ساعت
فعالیت کلاسیعملی ۷۵کتبی بالای نمره   ۶۵
هزینه کتاب متغیر480 تومان امتحان700 تومان برای دوره
جزوات آموزشیآشنایی با فن راهنمایی در تورگردشگری سلامت
ویژگیهای فردی کارآموز
  • سن متقاضی بالای ۱۸ سال کامل
  • هزینه دوره قبل از شروع تر باید تسویه گردد.
  • ظرفیت شرکت کنندگان در هر دوره ۵ نفر میباشد.
  • مدارک ثبت نام:
  • دو قطعه عکس ۳در۴ رنگی.
  • ارایه کپی شناسنامه و کارت ملی و مدرک تحصیلی
  • برای اتباع ارایه کارت اقامت معتبر
  • تکمیل فرم ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *